Advertisement

28 July 2012

SWEET SYRUP JELLY

Ingat lagi tak kat mana kita selalu jumpa agar-agar sirap nie.....?  Jika dulu-dulu jika datang ke kenduri kawin mesti ada dihidangkan.  Sekarang  agak sukar nak jumpa agar-agar nie kat majlis kenduri kawin (susah le nak jumpa sebab dah jarang p kenduri kawin...hehehe).  Tapi memang ya la...rasanya agar-agar nie agak kurang glamer dah sekarang nie sejak kehadiran nama-nama baru di arena agar-agar yang lebih menakjubkan seperti "fruitti pudding', 'bread puding', 'rainbow puding' dan yang paling brutal ' burnt sugar puding'...hehehehe.  Walauapapun, saya rasa agar-agar sirap ni ada value dia tersendiri.

Saya pernah mencari resepi membuat agar-agar ini tetapi tersilap kata kunci.  Selalu type 'puding' kat search button, memang tak pernah jumpa.  Baru-baru ini je teringat perkataan agar-agar sirap.

yang akhirnya....saya bertemu dengan ini 
http://sue-hasue.blogspot.jp/2011/03/resepi-agar-agar-sirap.html
yang membawa saya kepada perkataan yang dah laaamaaaa saya tak dengar iaitu LENGKONG.

Mula-mula buat tidak menjadi sebab tak mengeras (first attempt masa nak hantar abang pergi aktiviti masjid sempena Ramadhan).  Saya panaskan semula agar-agar dan tambah agar-agar stripe. Mmm....lama juga ia nak mengeras, balik dari memetik blueberry di Kurume barulah ia menjadi.  TETAPI.......dari awal hingga akhir, saya sorang aje yang menghabiskannya....huhu, nasib buat sikit aje.  Tiada sambutan dari Haziq mahupun Hazim...hmmmm...selera era puding. 

Oklah, saya share resepi yang dicuba di sini.  Credit tu sue-hasue.blogspot.jp

Bahan-bahan
  • 1/2 bungkus agar-agar stripe (direndam lebih kurang sejam dalam air terlebih dahulu, tapi saya rendam je tak ikut masa...hehehe, rendam, bila dah free masa tu baru masak)
  • 3/4 cawan gula kasar
  • 800-1000 ml air
  • 2 helai daun pandan (simpulkan)
  • beberapa titik sirap ros (saya guna kordial ros Malaysia made yang sudah siap manis, jadi kena kurangkan gula di atas ya).

Cara-caranya
  1. Panaskan agar-agar stripe dengan air.
  2. Bila dah agak-agak mendidih, masukkan gula, daun pandan dan sirap ros.
  3. Ok tunggu sehingga ia masak (mmmm, tengok stripe tu dah elok cair kira ok dah la tu)
  4. Tutup api, masukkan ke dalam bekas acuan, dan tunggu sehingga ia sejuk
  5. Akhir sekali masukkan ke dalam peti sejuk.
Simple kan....

Selamat mencuba.

Until we meet again, babai.



No comments: