Advertisement

10 July 2012

MELAKA IN FUKUOKA

KUIH BUAH MELAKA!!!Saya rasa semuaaaa orang suka akannya (hehehe, bahasa buku). Ingat lagi, masa muda2 dulu time sekolah selalu kawan cakap saya suka guna bahasa buku..entahlah, macam biasa aje rasanya cakap hari-hari...(pssstttt....sebab nie le juga mengakibatkan keperasanan nak jadi pembaca berita...hahahahahaha).  At least angan-angan tu ada tau. Termakbul juga sipi-sipi masa jadi DJ kat sekolah dulu. (tapi jadi DJ sekejap aje..sebab aspura jeles aspuri ada DJ bahasa buku ni...hahahhaa, jangan mare ya kawan-kawan STTJ, gurau senda di hari penghujung usia belia ini). 
First time buat hidangan nie masa kat sini le..(semua bermula di sinikan...masak tu masak ni semua di sini, makanya semua post saya pasal makanan lepas nie, ketahuilah bahawa ia bermula dari sini...'MULANYA DI SINI'....tetiba teringat lagu kumpulan Freedom..ingat lagi?).

Anak-anak saya gemarkan kuih buah melaka nie. Mungkin sebab manis. Penyediaannya juga mudah dan menjimatkan masa berbanding nak buat kuih lain (menurut pendapat saya) Tapi apa2 pun tak boleh menandingi kecepatan masa membuat  popia pisang rangup.

Di sini saya ingin kongsikan salah satu hidangan kegemaran anak-anak saya.  Tapi jika tinggal di nihon ini, saya pesan tepung pulut dari Malaysia sebab tak tahu nak cari kat sini.  Mungkin tepung mochi boleh digunakan. Nak cuba juga satu hari nanti.

Bahan-bahan
  • 1 bungkus tepung pulut
  • 1 cawan tepung gandum (sesetengah orang tidak letak tepung gandum)
  • 1 sudu garam
  • 1/2 sudu teh pewarna hijau
  • 2 helai daun pandan (saya tak pernah letak)
  • Air secukupnya
  • Gula melaka
  • 1 biji kelapa parut (di nihon guna kelapa parut kering sahaja yang dikisar halus)
Cara-caranya
  1. Campurkan kesemua tepung dengan air, pewarna dan garam sehingga menjad dih
  2. Gentelkan doh sebesar biji guli dan isikan gula melaka di tengah-tengahnya, bentukkan bebola
  3. Jerang air dalam periuk dan letak daun pandan 
  4. Masukkan bebola doh tadi ke dalam periuk jerangan air yang mendidih.  Bebola akan timbul apabila masak.
  5. Angkat dan salutkan dengan kelapa parut
Tips,
  • Doh jangan terlalu lembik. Pastikan ia tidak melekat di tangan atau bekas uli dan mudah untuk dibentuk bebola. 

Selamat mencuba

Till we meet again, babai

No comments: