Advertisement

14 June 2012

My Little Sunshine


`Abang Haziq handsome la hari nie`
Bisik saya ke telinganya dalam perjalanan ke sekolah pagi tadi. Dia membalas dengan senyuman yang penuh ceria.
`Ibu pun nampak cantik`
Dia berbalas bisik pula dengan saya. Hati saya? Kembang sekembang-kembangnya. Sapa tak suka uiitttt dikatakan cantik..ekekekeke, TAPI, bukan itu yang buat saya kembang mewangi. Saya gembira kerana Abang Haziq dapat memberi respon yang baik terhadap pujian yang telah diberikan kepadanya.
Kebelakangan ini, jarang saya mengusik anak-anak atau memberi perhatian sewajarnya kepada mereka. Balik Kyudai terus masak/panaskan makanan, suap mereka makan dan layan Upin dan Ipin ataupun Backkom sampai la tertidur. (La nie layan Larva le pulak...semua dah boring). Pagi-pagi bangun, masak keperluan untuk seharian, uruskan anak-anak, keperluan sekolah dan taska dan memastikan mereka sekurang-kurang minum susu sebelum keluar pintu. Semua ini dalam masa yang singkat...ibu nak kejar bas pukul 8.22 dari Najima. So, boleh sampai Kyudai sebelum pukul 10 pagi. Boringkan jika hari-hari begini tanpa usik mengusik
Penyabar? Perghhhh...ni antara ibu yang paling garang...ekekekekeke...kesian kat abang selalu kena marah ngan ibu jika tersilap apa-apa. Lepas marah rasa bersalah pasti menyapa di hati. For sure semua ibu akan merasa perkara ini...marah...rasa bersalah..marah...rasa bersalah. Lama-lama buat saya terfikir....apa kesannya kepada Abang Haziq jika asyik kena marah sahaja....(marah stail ibu-ibu okey..bukan mak bawang putih). Motivasi yang paling menenangkan hati ialah masa mereka tidur. Cer cuba tenung-tenung time anak tengah tidur, tenaaaangggggnyerrrr hatiiii!!!Tak caya cubalah. Memang bersih je muka anak-anak. So, tergamak ke nak marah-marah
Some of the changes that I made is tak marah-marah dah jika dia tak habiskan hirugohan (lunch) dia, lebih kepada marah senyum dan lepas tu slow talk dengan dia. Malam-malam baca buku Nihonggo dia sama-sama (kena baca setiap hari, dan rekodkan dalam kad untuk semakkan guru). Hampir setiap pagi I will hug them both kuat-kuat sambil cakap IBU SAYANG ABANG NGAN ANGAH TAU...and every napping time, I will whisper to their ears..
`Ibu sayang Abang. Abang tahu tak yang ibu sayang abang` And he will reply me positively. The same goes with Angah.
Angah lagi best....angguk-angguk dia cute sangat dengan mata dibuat-buat sepet. Dan dia kerap cium pipi saya kiri dan kanan. You all bayangkan apa yang saya dapat jika marah dengan tidak marah. The outcome will be different. They will listen to what you said or ask..Aaaa..bab asking-asking nie pun kena betul-betul. Kena tanya dulu, jika ibu minta tolong ok tak? Compared dengan sebelum ini..Abang tolong ambil tu..abang tolong ni..abang tolong tu..(Andai dia boleh membalas..`Apa, ibu ingat kita nie robot ke` sambil cekak pinggang...hahahaha....imaginasi jap)...tetapi dia selalu mengeluh aja dulu. Jika guna kaedah yang positif tu, ibu happy, anak pun happy..tapi ibu lagiiii happyyy sebab ada orang tolong ambilkan remote tv..hahahaha..gurau-gurau.(tapi kadang-kadang..kadang-kadang je tau...terlepas juga increadible hulk kat rumah...hahahahha, gomenne...tapi saya tak lupa minta maaf kat mereka jika saya tahu saya tersilap....). I will try my best to provide the best for them. Alaaa..lagipun budak-budak. the same mistake will happen continuously..so, janganlah marah-marah sangat (nie nasihat untuk diri sendiri nie)....motivasi yang paling best kat diri sendiri..`MACAMLAH KO BAIK SANGAT MASA KECIK-KECIK DULU...LUPA KE ABAH KEJAR SATU RUMAH SEBAB KO LASTIK MUKA KAK JUMI SAMPAI MENANGIS (getah posmen yang putih tu...hebat ke tak hebat masa ibu kecik dulu-dulu)....hehehehehe. Jom kita sayang anak-anak kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita...saya kena ingat selalu yang ini. I would like to share some doa, hopefully it can bring some motivation to all mums and mum to be out there.   
Until we meet again, Babai

No comments: